História Olivierovho šalátu (spôsob jeho prípravy a recepty)
Na rozdiel od všeobecného presvedčenia, moderný šalát Olivier nemá veľa spoločného s tým, čo vynašiel francúzsky šéfkuchár Lucien Olivier. Okrem snáď samotného názvu. V 19. storočí bol v Moskve na rohu ulice Grachevskaya a bulváru Tsvetnoy priečelím námestia Trubnaya trojposchodový dom Vnukov, v dvoch horných poschodiach sa nachádzala krčma druhej triedy „Krym“, kde kráčala najslávnejšia verejnosť - od ostrostrelcov kariet a gigolov po chudobných obchodníkov a hosťujúcich provinciálov. Suterén budovy zaberala pochmúrna krčma „Peklo“, v ktorej svoje najtemnejšie činy oslavovali vtedajší zúfalí moskovskí násilníci. Oproti tejto pochmúrnej budove sa nachádzala rozsiahla pustatina, ktorá patrila niektorým z bratov Popovcov. Na začiatku 60. rokov 19. storočia kúpil Francúz Olivier celú túto pustinu od jedného z bratov Popovcov, ktorého stretol celkom náhodou - obaja si v jednom z obchodov kúpili šnupavý tabak bergamotu, na ktorého boli veľkými lovcami. že husto obývali pustatinu a vlastníci pôdy so zvláštnym príjmom, ktorí nedodávali.
Olivier bol v tejto dobe už slávny, pripravoval vynikajúce večere na objednávky v domoch bohatých klientov a podarilo sa mu zarobiť malý kapitál. Olivier stavil na voľnom pozemku, ktorý búral obchody a malé hostince, palác obžerstva, krčmu „Ermitáž“, v ktorej bolo všetko na francúzsky spôsob. V „Ermitáži“ bolo možné ochutnať rovnaké jedlá, aké sa predtým podávali iba v sídlach šľachticov. V hostinci sa podával kaviár a ovocie v obrovských ľadových vázach vytesaných do tvaru rozprávkových palácov a rôznych fantastických zvierat. Ermitáž sa okamžite stala obľúbeným miestom šľachty. Táto krčma bola v skutočnosti podľa našich moderných konceptov luxusnou reštauráciou pre elitu. Táto inštitúcia zamestnávala sto ľudí, z toho 32 kuchárov. Po rafinovanej večeri v Ermitáži sa považovalo za obzvlášť elegantné ísť na ľahkomyseľných vodičov na večeru do Yaru, kde sa špeciálnym spôsobom pripravuje studené teľacie mäso v „cigánskom štýle“ a počúvať sokolovský rómsky zbor. Mimochodom, samotné slovo Hermitage nemalo nič spoločné s petrohradskými cárskymi sídlami. Vo francúzštine, ktorá bola v tom čase v móde, znamenala „Hermitage“ odľahlý kút, pustovnícke obydlie. Majitelia tak často vtipne nazývali svoje vidiecke domy, usadlosti a rekreačné pavilóny (analogicky s tým, ako dnes nazývame naše dachy hacienda).
Ermitáž spočiatku viedli traja spoluobčania: Olivier mal na starosti všeobecné vedenie, Marius slúžil najdôležitejším hosťom a kuchyni šéfoval slávny parížsky kuchár Dughet. Už veľmi populárna Hermitage si čoskoro získala medzi labužníkmi ešte väčšiu slávu vďaka nádhernému šalátu pána Oliviera, ktorý sa vyznačoval svojou jemnou vynikajúcou chuťou. A vynález tohto jedla sa stal, dalo by sa povedať, náhodou, bez veľkého úsilia zo strany budúceho kuchárskeho génia. Vo vtedajšej francúzskej kuchyni sa ingrediencie šalátu spravidla nemiešali - ingrediencie boli krásne rozložené na miske alebo rozložené po vrstvách. (Všeobecne bola francúzska kuchyňa až do začiatku 19. storočia zlá na občerstvenie a veľa francúzskych kulinárskych odborníkov čerpalo práve z ruskej gastronomickej tradície. Prinajmenšom napríklad ruská objednávka jedál - prvá, druhá, tretia .V Európe bolo zvykom dávať všetko na stôl naraz alebo meniť jedlá, najmä bez dodržania rozdelenia na hlavné, druhoradé a občerstvenie. Každý jedák jedol, čo a kedy si jeho duša priala). Monsieur Olivier spočiatku pohostil zákazníkov podobným šalátom, ktorý pozostával z osobitne rozložených výrobkov a z majonézy. Olivier navyše pre toto jedlo vymyslel špeciálnu omáčku na báze olivového oleja, octu a vaječných žĺtkov. Táto omáčka bola pomenovaná vynálezcom Provensálska.
O tom, ako bola táto omáčka vymyslená, existuje legenda: Olivier nariadil jednému zo svojich kuchárov, aby pripravil pre jedno z jedál tradičnú francúzsku horčicovú omáčku, ktorá spolu s horčicou obsahuje olej, ocot a rozdrvené žĺtky varených vajec. Avšak buď omylom, alebo sa rozhodol ušetriť čas, kuchár pridal do zmesi surové žĺtky. Výsledok jeho práce ohromil majiteľa - omáčka sa ukázala byť neobvykle bujná a prekvapivo príjemná na chuť. Keď Olivier zistil dôvod takej zvláštnej premeny zmesi a dal nedbanlivému kuchárovi pokarhanie za poriadok, uvedomil si, že táto šanca mu pomohla vytvoriť úplne novú omáčku, ktorá by mohla radikálne vylepšiť chuť každého pokrmu. Samotné majonézové jedlo časom zmizlo z ruskej kuchyne a omáčka na to vymyslená zostala. A teraz, slovom provensálska majonéza, máme na mysli túto originálnu omáčku, a nie šalát, pre ktorý ju vynašiel francúzsky kuchár.
Herná majonéza bola pripravená pomocou dosť komplikovanej technológie. Filé z liesky a jarabice sa uvarili. Želé sa pripravovalo z vývaru, v ktorom sa vták varil. Na misku s majonézovou omáčkou sa poukladali plátky hydiny, medzi ne sa vložilo na kocky nakrájané želé a do stredu sa na kôpku vylial zemiakový šalát s nakladanými malými uhorkami, inými slovami okurkami. To všetko zdobili polovice varených vajec. Avšak na prekvapenie a možno aj na nevôľu šéfkuchára-umelca, vychytených ruských znalcov krásy, ktorí nechceli ochutnávať podávané jedlo vo vrstvách, ako sa predpokladalo, barbarsky všetko lyžicou premiešali na kašu a zjedli táto kaša s potešením. Lucien Olivier zjavne nebol hlupák a neskúšal plávať proti prúdu, čím presvedčil svojich hostí, aby jedli podľa očakávania. Rozhodol sa iba sledovať vkus miestnej verejnosti a okamžite začal krájať všetky majonézové ingrediencie na malé kocky a pred podávaním to všetko premiešať a súčasne pridať ďalšie komponenty obľúbené u návštevníkov.
Olivier sa tak vlastne stal vynálezcom nového šalátu proti svojej vôli. Tento šalát si na počiatku získal slávu moskovskej verejnosti pod menom francúzsky, hoci s francúzskou kuchyňou nemal prakticky nič spoločné. Okrem toho sa v zahraničí stále častejšie nazýva ruský. Lucien Olivier zachovával presný spôsob prípravy šalátu v najprísnejšej dôvere aj od svojich partnerov Mariusa a Dugueta a vždy ho pripravoval iba sám. Smrťou slávneho kuchára sa tajomstvo jeho receptu stratilo. Nepovažoval za potrebné to nikomu odovzdávať. A čoskoro Ermitáž prešla z Mariusa do vlastníctva nábytkárskeho podniku Polikarpov, obchodníka s rybami Mochalova, barmana Dmitriva a obchodníka Yudina, ktorý organizoval partnerstvo Olivier. Inštitúcia sa stala známou ako „veľká pustovňa“. Zmenila sa aj verejnosť hostinca. Aristokrati, veľkí vlastníci pôdy, ktorí boli predtým štamgastami hostinca, po reforme v roku 1861 rýchlo zjedli svoje výkupné a schudobneli. „Noví Rusi“ tej doby sa presťahovali do „Ermitáže“ - bohatí obchodníci a prosperujúca inteligencia, lekári, právnici a úspešní novinári, ktorí sa zahryzli do reforiem Alexandra III. (Vrátane slávneho Gilyarovského, ktorý sa viackrát zmienil o „Ermitáž“ vo svojich článkoch) ... Toto publikum dokázalo presunúť väčšinu peňazí, ktoré skončili v rukách vlastníkov pôdy, ktorí náhle prišli o svoju pôdu, do vreciek. Ich žiadosti boli jednoduchšie a ich vkus bol vulgárnejší.Chceli však ochutnať aj slávneho Oliviera, ktorý sa vydával za aristokratov. V skutočnosti to boli väčšinou obyčajní darebáci.
Napriek tomu, že sa tajomstvo autentického šalátu stratilo, boli známe všetky jeho hlavné zložky. Až do úplného zatvorenia Ermitáže sa tam podával šalát s názvom Olivier, ale podľa recenzií návštevníkov, ktorí si ešte pamätali na skutočného Oliviera, bola chuť úplne iná. Existuje veľa napodobenín a pokusov o reprodukciu slávneho jedla. Ale pri príprave jedla nie je dôležitý ani samotný recept, ale technológia jeho prípravy, ako aj prípadne použitie niektorých „tajných“ prísad. Takže hlavné tajomstvo - rekreácia skutočného Oliviera nebola vyriešená. Napríklad v kuchárskej knihe „Kulinárske umenie“ z roku 1899 bol uvedený nasledujúci recept na šalát Olivier: prsia z troch varených lieskových orieškov, 15 varených rakových krkov, päť varených zemiakov, jeden pohár lanspiku, päť nakladaných uhoriek, podľa chuti kapary , olivy, uhorky nakladačky, provensálske oleje, tri hľuzovky. To všetko je nakrájané na kúsky a poliate množstvom majonézy a sójovo-kabulovej omáčky.
Noví majitelia Ermitáže na začiatku 20. storočia čo najlepšie reprodukovali šalátový recept. Táto verzia Oliviera obsahovala: 2 lieskové oriešky, teľací jazyk, štvrť libry stlačený kaviár, pol kila čerstvého šalátu, 25 varených rakov, pol plechovky solených uhoriek, polovicu plechovky sójových bôbov, dve čerstvé uhorky, štvrť libry kapary , 5 vajec uvarených na tvrdo a samozrejme majonézová omáčka. Podľa recenzií ľudí, ktorí si stále pamätali toho pravého Oliviera, bola však chuť stále iná. Stojí za to vysvetliť uvedené recepty: lanspeak je druh želé z teľacích stehien a hláv s mnohými koreninami. Sójový kabul je druh pomerne pikantnej, populárnej v tých vzdialených dobách, sójovej omáčky. Pikuli sú nakladané (nakladané) malé druhy zeleniny, minimálne rovnaké uhorky.
Začiatkom 20. storočia sa do radov návštevníkov reštaurácií, ešte menej náročných, menej sofistikovaných a náročných - votrelci, herci, ľudoví básnici a spisovatelia rôzneho druhu, ktorí, nebyť pôvodom ani intelektuáli, hrnuli do prúdov nových prúdov jedákov. , napriek tomu chceli vyzerať rovnako aristokrati (ako to pochopili). Svoju česť by samozrejme nebránili s pištoľou alebo mečom v ruke, ale neboli veľmi blázni, aby jedli „aristokratickým spôsobom“. Týmto sa končí prvá predrevolučná etapa v histórii tohto úžasného jedla.
V roku 1917 bola Ermitáž zatvorená. Svetová vojna a dve ruské revolúcie, ktoré ju korunovali, takmer úplne zničili francúzskych kuchárov aj moskovských znalcov ich umenia. Lieskové tetrovy s jarabicami sa stali jednoducho nebezpečnými nielen kvôli jedlu, ale aj kvôli zmienkam o nich, pretože vyberavý jedák by sa dal považovať za meštiaka a jednoducho by sa mohol vniesť do najbližšej brány. Zdalo sa, že nielen tajomstvo monsieura Oliviera sa beznádejne stratilo, ale samotná myšlienka takého jedla, ktoré je cudzie novej spoločnosti, ktorá sa zrodila v mukách (v doslovnom zmysle slova), bola odsúdená na zabudnutie.
Ale prišlo veselé NEP. Ermitáž znovu otvorila svoje dvere, ale publikum v nej bolo už úplne iné - ďalšia vlna gaunerov, ktorí zrazu zbohatli, ale ktorí zbohatli nie na rýchlom raste ekonomiky, nie na svojej osobnej popularite, nie na svojom talente, ale na hlad a devastáciu. Dokonca aj bývalí obchodníci a herci bez koreňov v porovnaní s nimi vyzerali ako praví aristokrati (Mimochodom, práve toto publikum naši starí otcovia a babičky s nostalgiou spomínajú s istotou, že týchto veľmi skutočných aristokratov v mladosti našli). V ponuke sa opäť objavil šalát Olivier. Ale s tým predrevolučným nemal veľa spoločného. Napmská pustovňa netrvala dlho a v roku 1923 bola tiež zatvorená a v jej priestoroch bol otvorený Roľnícky dom. V ponuke bola jedáleň bez šalátov. Teraz v tomto dome 14 na Petrovskom bulvári, na rohu Neglinnaya ulice, sa nachádza vydavateľstvo a divadlo.Avšak v novej, sovietskej, spoločnosti, ktorej štruktúra sa do konca dvadsiatych rokov konečne formuje, sa objavuje jej vlastná nová elita, ktorá tiež potrebuje svoju vlastnú novú, aj keď založenú na niečom, čo vzišlo z minulosti, atribútov. Vrátane kulinárskeho. Mnohí si ešte dobre pamätali slávu starých reštaurácií v Moskve, Petrohrade, Nižnom Novgorode, Rostove a Odese.
Nový Olivier-Stolichny (aka Moskva, alias mäso, alias leto)Začiatkom tridsiatych rokov si Ivan Michajlovič Ivanov spomenul na kedysi slávneho Oliviera, šéfkuchár moskovskej reštaurácie, ktorý podľa jeho slov v mladosti slúžil ako učeň pre samotného Oliviera. Potom sa stal skutočným rodičom šalátu Olivier, ktorý poznáme. V sovietskych časoch bola reštaurácia Moskva takmer oficiálnym penziónom, akousi pobočkou Kremľa pre najdôležitejšie osoby štátu. A nie je náhoda, že práve v ňom sovietske kulinárske umenie dosahuje vrchol. Ivanov nahradil ideologicky nespútaného lieskového tetrova kuracím robotníkom a roľníkom, vyhodil všetky druhy nepochopiteľného odpadu, ako sú kapary a kyslé uhorky, a svoj výtvor nazval -
šalát "Capital"... Navyše gurmáni, ktorí zázrakom prežili z buržoáznych čias a jedli pravého Oliviera, údajne dokonca mali istotu dokonalej identity chutí starej aj novej verzie. Nechajme to však na ich svedomí.
Tajomstvo Nového Oliviera-Stolichnyho (aka Moskva, aka Meat, aka Summer), Šéfkuchár Ivanov je dosť jednoduchý a
spočíva v úplnej rovnosti hmotnostných častí jeho zložiek: kuracie mäso, zemiaky, nakladané uhorky (alebo uhorky), varené vajcia. Zelený hrášok sa dá do polovice zvyšku surovín. Pridá sa krabie mäso z konzervy a všetko sa to zaleje majonézou. Šalát pripravený. Recept by nemal obsahovať žiadnu kyslú smotanu, mrkvu alebo cibuľu.Moderný šalát OlivierNa rozsiahlych územiach Únie v mnohých bodoch verejného stravovania sa jedlo v rámci všeobecnej demokratizácie spoločnosti okamžite začalo ešte viac demokratizovať. Hlavnou zložkou v Stolichnoye boli zemiaky, ktoré sa v tom čase aktívne zaviedli a nahradili rôzne obilniny v strave sovietskych ľudí. Už ani lieskové tetrovy, ale kuracie mäso, sa začali nahrádzať šunkou, vareným mäsom a potom úplne dospeli k logickému bodu idiocie, keď rozhodne odmietli akékoľvek prírodné mäso v prospech akejsi priemernej lekárskej klobásy. Jemné kyslé uhorky sa premenili na vulgárne. Šaláty „Moskva“, „Hlavné mesto“, „Ruský šalát“, „Mäso“, zeleninový šalát s mäsom, zeleninový šalát s lieskovým orechom, zeleninový šalát s mäsom a lieskovým orechom, to všetko sú odrody nášho priateľa - „Oliviera“. Samotný Olivier ani Ivanov nikdy nemali v recepte Olivier uvarenú mrkvu. O tom, ako sa to objavilo v niektorých receptoch, existuje legenda: v tridsiatych rokoch sa v reštaurácii Moskovského domu spisovateľov, podľa svedectva básnika Michaila Svetlova, vynaliezavý miestny kuchár namiesto drahých krabov spoliehal na recept, začal dať jemne nakrájanú mrkvu, v nádeji, že opití majstri pera jednoducho nedokážu odlíšiť hobliny červenej mrkvy od kúskov roztrhaného krabieho tela. Samozrejme, pokrokoví vodcovia nožíkov a naberačiek po celej krajine sa rýchlo chopili tejto iniciatívy a vylúčili kraba z ľudového šalátu, pričom do neho celkom oficiálne nasekali mrkvu.
V štyridsiatych rokoch, bezprostredne po skončení druhej svetovej vojny, v dôsledku liberálnej mentality, ktorú z Európy priniesli vojaci, ktorí sa z Európy vrátili, boli návštevy reštaurácií pre veľmi široké masy úplne bežné. Každý chcel žiť a užívať si život nie jedného dňa, ale práve tu a teraz. Práve vtedy úspešné a lacné občerstvenie začalo svoj nový víťazný útok na sovietske reštaurácie.
A v päťdesiatych rokoch sa „Stolichny“ pevne postavil na popredné miesto v reštauračnej kuchyni a posunul večnú ruskú vinaigretu na druhé miesto na slávnostnom stole.Šalát si získal širokú popularitu vo všetkých vrstvách Rusov (malo by sa objasniť - je to Rus, a nie celý Sovietsky) v 60. - 70. rokoch 20. storočia. Vtedy opustil reštauračnú kuchyňu a usadil sa v spoločnej. Predtým bol „Olivier“, samozrejme, slávny, ale publikum fanúšikov bolo oveľa užšie - hlavne inteligencia a zodpovedné strany a sovietski pracovníci, ktorí radi trávili voľný čas v reštaurácii. Počas týchto rokov ľudia konečne začnú žiť vo väčšej prosperite. Majú túžbu, a čo je najdôležitejšie, je tu príležitosť trochu si spestriť jedálniček, aj keď zatiaľ iba slávnostne.
V náhle prudkom období Chruščovovho topenia bol šalát taký populárny, že vodcovia ako obvykle chceli viesť populárne hnutie sem a viesť za nimi úzke rady sovietskych požieračov a vymýšľať verné meno „sovietsky“ pre každého obľúbeného jedlo. Aké by to bolo krásne - na Nový rok všetci sovietski ľudia jedli sovietsky šalát a umyli ho sovietskym šampanským! Pekne! A ideovo udržateľný. Ale vrchol spolu s novo-starým šalátom, ktorý v ponuke jedální administratívnych inštitúcií premenovali, išiel vlastnou cestou a šalát zostal v povedomí más pod svojou hrdou zámorskou značkou - „Olivier“. ... ...
A teraz - hlavné tajomstvo tohto jedla - francúzsky monsieur Olivier nikdy nevynašiel náš rodný ruský šalát Olivier! ... ... ... Ako to!? Áno, práve v sovietskych časoch bol názov jedla všeobecne známeho v roľníckom Rusku nahradený krásnym, zahraničným, slávnym. Náš Olivier nie je nič iné ako šalát pre okroshku (zemiaky, bylinky, cibuľa, mäso, vajcia, uhorky), ktorú často jedli bez zriedenia kvasu, ale iba nalievania kyslej smotany. Nie nadarmo veľa ľudí stále radšej polieva náš Olivier nie majonézou, ale kyslou smotanou! To je dôvod, pre mnohých prekvapujúci, rozdiel medzi moderným Olivierom a „skutočným“. A celý svet jedáva náš šalát, a nie šalát pána Oliviera, ktorý mu mylne stále pripisoval česť jeho vynálezu. Zároveň sa nás stále snaží ubezpečiť, že jeme akúsi plebejskú verziu slávneho jedla. Je zaujímavé, že tí, ktorí sa pokúsili pripraviť Oliviera podľa tých „skutočných“ receptov, boli z jeho vkusu mimoriadne sklamaní - nie je to to isté, ani to nie je natívne! Nudné. Zahraničné ruské reštaurácie dodnes údajne slúžia ako pravý Olivier, ale podľa recenzií našich krajanov, ktorí ochutnali toto aristokratické jedlo, to už vôbec nie je ten Olivier, ktorého milujeme a poznáme. Oveľa horšie. (Tu je, mimochodom, ďalší príklad vplyvu francúzskych kulinárskych odborníkov na ruskú kuchyňu, ktorý nepriamo potvrdzuje to, čo sa už povedalo: prvotne ruský predjedlo z repy, ktoré je v Rusku známe už z predpetrínskych čias, sme zrazu začali volať francúzske slovo vinaigrette, z francúzskeho slova znamenajúceho ocot, a rátajte s ním aj ako francúzske jedlo. V samotnom Francúzsku sa však toto jedlo nazýva salad de russ. Je dobré, že sme nemali francúzskeho kulinárskeho špecialistu menom Vinaigrette, ktorý by Vynález tohto šalátu je vhodný.) Všeobecne ide o dve úplne odlišné jedlá, Olivier a náš Olivier, spojené v našich mysliach do jedného celku z vôle historickej udalosti - z túžby našej sovietskej inteligencie byť aspoň trochu bližšie k tým starým ruským intelektuálom. Aspoň jesť to isté. Niekto teda nalepil slávne meno, či už zo žartu alebo vážne, na obľúbený šalát upravený pre reštauračnú kuchyňu od Ivanova I.M. Alebo možno len v určitej fáze sa medzi ľuďmi spájalo samotné slovo Olivier so slovom šalát, jedlo, ktoré bolo pre domácu ruskú kuchyňu úplne netypické a používalo sa hlavne iba v aristokratickom prostredí. V polovici 20. storočia sa v našich mysliach zjednotila fráza šalát Olivier, ktorá slúžila na prirodzené ruské občerstvenie. základ pre okroshka. Veľkou nepochybnou zásluhou Francúza Oliviera je iba to, že uviedol jedlá tohto typu do ruskej ľudovej kuchyne a obohatil ich o samotný koncept šalátu.Recept na šalát Olivier nenájdete v žiadnom modernom solídnom kulinárskom odkaze. Recept skutočného Oliviera nie je nikomu známy a nikto formálne nemá právo nazývať tento názov pokrmom, ktorý nie je pripravený podľa receptu, pre ktorý by mal byť pripravený. Autor, ktorý odpočíval v Bose, si vzal so sebou recept na výrobu svojho šalátu. To, čo sa údajne prísne povedané obnovilo pomocou známych prísad, nie je slávny kuchársky šalát Olivier.
Dátum spotreby Olivier Po novoročnej večeri zostáva často veľa jedla, ktoré sa hosťom podávalo. Pri tvorbe Olivier musíte brať do úvahy dobu použiteľnosti, aby ste si ju mohli vychutnať nasledujúci deň. Typický klasický šalát, ktorý mnoho ľudí jedáva na dovolenku, vydrží v chladničke až 40 hodín za predpokladu, že prísady nie sú dochutené majonézou a soľou. Za iných okolností sa neodporúča uchovávať Olivier dlhšie ako päť až šesť hodín. Tesne pred podávaním pochúťku okoreňte, alebo nechajte niekoľko bez omáčky v chladničke a podávajte čerstvé alebo neskôr.
Môžem zmraziť šalát Ak si chcete uchovať Oliviera dlhšie, môžete ho zmraziť. Na zmrazenie je vhodný iba šalát, ktorý nebol ochutený, inak sa všetky ingrediencie premenia na beztvarú hmotu a stratia svoju chuť. Neodporúča sa mraziť predjedlo čerstvými uhorkami. Ako na to: ingrediencie vložte do vrecka, vložte do mrazničky. Príležitostne pretrepte (1-2 krát počas prvej hodiny zmrazenia), aby sa zložky riadu rozptýlili. Rozmrazte šalát výlučne v chladničke a premiestnite ho do nulového priestoru z mrazničky.
Ingrediencie pre správne pomery občerstvenia (na porciu):
štyridsať päť gramov doktorskej klobásy;
20 gramov uhoriek;
päťdesiat gramov zemiakov;
20 gramov konzervovaného hrášku;
1 kuracie vajce;
tridsať gramov majonézy;
1/8 dielu strednej cibule;
päť gramov petržlenu, kôpru;
podľa chuti osolíme.
Dobrú chuť!