Pôvod pizze siaha do čias, keď sa v starom Egypte pred niekoľkými tisíckami rokov objavili prvé droždie a kyslé cesto. V starovekom Grécku začali piecť cesto spolu s dochucovadlom, ktoré mohlo slúžiť ako zelenina, mäso, olivy, mliečne výrobky atď.
Volala sa grécka pizza.
To, čo sa tradične považuje za národné talianske jedlo, si kedysi požičiavali Gréci. Ktoré sa okrem všetkých talentov, ktoré poznáme, preslávili aj ako vynikajúci pekári. Ako prví dali syr na ploché koláče z nekysnutého cesta a vynájdený pokrm sa volal „plakuntos“, teda „plochý pečený chlieb“ “, okrem priameho účelu slúžil aj ako tanier. O prototype modernej pizze sa odvtedy hovorilo už veľa legiend. Jeden z nich tvrdí, že s nárastom zloženia zložiek sa „plakuntos“ nazýval „plaketa“ a samotné zmeny uskutočnili Rimania. Ďalšia interpretácia príbehu je o rímskych legionároch, ktorí si po návrate z Palestíny priniesli svoje obľúbené jedlo „picea“, ktoré vyzeralo ako plochý chlieb so syrom a zeleninou. Nájdené popisy analógov modernej pizze a v starodávnej knihe "Apicia". Jedna z kapitol hovorí o pokrme pozostávajúcom z cesta, na ktorom sú umiestnené syry, cesnak, olivový olej, mäso, orechy, paprika a mäta. Rimania, známi nenažranci a majstri v kombinovaní nekompatibilných, pizzu hojne dochutili medom a vavrínovými listami.
Pizza bola jedlom obyčajného ľudu a nelíšila sa rituálom prípravy a náročnosti konzumácie. V modernom ponímaní bola pizza obyčajný chlieb, „sendvič“, „sendvič“. V stredovekom Taliansku bola pizza obyčajným jedlom chudobných a príliš sa nelíšila. Pizza sa predávala na uliciach a odrezávala kúsok z veľkej kôry; pizza bola naplnená iba ančovičkami a hubami. Na raňajky a na obed jedli pizzu. Rustikálna pizza sa pripravovala jednoduchšie: cesto bolo ochutené buď olivovým olejom, olivami alebo vôbec ničím. Obyvatelia mesta nazývali túto pizzu „focaccia“, teda chlebové placky, zdôrazňujúc, že pravá pizza má zložitejší recept. Teraz má „focaccia“ svoje oprávnené miesto v talianskej kuchyni a je doplnkom k mäsovým jedlám.
„A čo paradajky?“ - pýtate sa. A popravde, pre moderného človeka je veľmi ťažké si predstaviť pizzu bez tejto prísady. Nezabudnite však, že paradajky v Európe sa objavili oveľa neskôr ako rímski legionári a do opísaného pokrmu sa začali pridávať až v 17. storočí. V tomto období začal vďaka neapolským námorníkom pochod naprieč Európou.
Postupom času sa náplň pizze stávala čoraz rozmanitejšou, bolo vynájdených veľa verzií náplne, vrátane paradajok dovážaných z Nového sveta ako hlavnej zložky.
Neapol je akousi kolískou na pizzu. Stal sa lídrom v kombinácii chleba - paradajok - syra - a niečoho iného. Práve v Neapole boli otvorené prvé pizzerie a odtiaľ sa začal víťazný sprievod pizze po celom svete. V Taliansku sa v tom čase jedlo z plochého chleba nazývalo „pizzaioli“ a považovalo sa za jedlo obyčajných ľudí. Najčastejšie to bolo cesto pokryté vrstvou paradajok, poliate olivovým olejom a posypané majoránkou. Syr bol považovaný za vrchol luxusu na „pizzaioli“. Predávali ho pouliční predavači z kovových škatúľ, ktoré sa najčastejšie nosili na hlave pozdĺž ulíc mesta a často sa požičiavali miestnym obyvateľom.
To by pravdepodobne pokračovalo ďalej, keby v roku 1772 kráľ oboch Sicílií Ferdinand I. neporušil pravidlá a nenavštívil inkognito v noci v Neapole miestneho výrobcu pizze Antonia Testa prezývaného Thunder.A skutočne ho porazila rozmanitosť jedál, potešený kvalitou ich prípravy. Kráľovskí kuchári sa rýchlo zorientovali, vydali sa na „prieskum“ k úpätiu Vezuvu, zmocnili sa receptov, ale do kráľovského menu nemohli zaviesť nové jedlá. Kráľovná namietala, ktorá sa nechcela dotknúť ani „jedla plebejcov“.
Uplynulo viac ako sto rokov. Kráľovský pár, keď bol vo svojom letnom neapolskom sídle, chcel vyskúšať toto miestne jedlo. A v deň narodenín krásnej Savojskej Margaréty, manželky kráľa Umberta I., ktorá sa stala hlavou novo zjednoteného talianskeho kráľovstva, boli k súdu predvolaní pizzaiolo Rafaele Esposito a jeho manželka Rosina Brandi. Podľa dochovaných dôkazov vyrobili tri druhy pizze. Jedným z nich boli paradajky, mozzarella a bazalka v rovnakých farbách ako talianska vlajka: červená, biela a zelená. Kráľovnej sa táto pizza obzvlášť páčila a dovolila jej nazvať ju vlastným menom, čím iniciovala kulinársky kánon. Kráľovná nariadila upiecť pizzu „Margarita“ iba v peciach svojho paláca v Capodimonte. Ale čoskoro bol tento rád, rovnako ako väčšina ostatných dekrétov v Taliansku, rozpustený v revolučnej ľudovej neposlušnosti. „Margarita“ sa stala obľúbeným jedlom všetkých Talianov - od rybára po markíza. Postupom času sa objavuje čoraz viac nových odrôd tohto pokrmu - to je pizza založená na krehkom pečive a na základe nekvaseného cesta z kukuričnej múky (janovská) ... a polevy sú čoraz rozmanitejšie.
Pizza, ktorá prekonala jazykové bariéry a kultúrne rozdiely, sa stala prvým skutočne globálnym potravinovým produktom. V Indii k nej radi pridávajú nakladaný zázvor, mleté jahňacie a fazuľový tvaroh. V Japonsku milujú pizzu s úhormi a kalamármi, v Pakistane - s pikantným kari.
Kostaričania uprednostňujú kokosovú pizzu a Brazílčania zelený hrášok. Pre labužníkov sa pizza podáva s púpavami, ustricami, rakmi a kaviárom. Ako dezert sa používa pizza - namočená v lekvári, s jablkami, posypaná práškom.
Koncom 19. a začiatkom 20. storočia priniesli Taliani do Ameriky recepty na pizzu a tradície. A veľmi rýchlo sa pizza stala jedným z obľúbených Američanov.
Americká pizza sa líši od talianskej pizze voľnejším výberom surovín, širokou škálou náplní pre jedno jedlo; líši sa tiež časom a teplotou varenia. Predpokladá sa, že americká pizza je podľa definície nadýchaná. Ale v skutočnosti „nadýchanosť“ cesta závisí od toho, ktorú pizzu máte radšej: riedku alebo nadýchanú. V americkej pizzi je cesto plnohodnotným účastníkom pokrmu a pri výbere náplne treba brať do úvahy jej chuť. Veľmi zaujímavým faktom je, že nadýchaná pizza bola vynájdená nie v Amerike, ale na ostrove Sicília: Sicílska pizza sa už dlho pečie na nadýchanom ceste.
Je ľahké vysvetliť, prečo obyvateľom megalopolisov chutila pizza: pre jedinečnú kombináciu zjavnej jednoduchosti a skutočne gastronomického bohatstva, pre blaho, pretože správne uvarená a rýchlo upečená zelenina, ovocie, mäso a morské plody strácajú malú časť vitamínov, ale zvyšok sa vstrebáva rýchlejšie.
A čo je tiež dôležitá výhoda pizze, nestráca počas prepravy svoje chuťové a estetické vlastnosti. Preto je objednávanie pizze doma alebo doručenie pizze do kancelárie najobľúbenejšími spôsobmi, ako uspokojiť hlad a pripraviť sa na nové úspechy.
Odborníci na výživu odporúčajú jesť pizzu na obed alebo na večeru aspoň raz týždenne, pretože obvyklá porcia „Margarity“ je tretina denného príjmu potravy pre človeka.
Celkovo je dnes v Taliansku viac ako dvetisíc mien rôznych pizz. Nie je to tak dávno, čo bola nainštalovaná špeciálna značka kvality pizze - D.O.C. , ktoré majú iba jedlá pripravené podľa klasických pravidiel.
25. október je profesionálny sviatok pizzaiolov (takto sa ľudia, ktorí varia toto jedlo, volajú v Taliansku).Čo teda moderní Taliani nazývajú pravá pizza? Je ľahšie odpovedať na otázku - čo nazývajú falošnými. Všetko, čo nie je pripravené v Taliansku. Pravá pizza má podľa ich názoru tenkú kôrku a jej náplňou je syr mozzarella vyrobený z byvolieho mlieka a špeciálnych odrôd paradajok. Vo forme prísad je podľa pôvodných receptov povolený iba olivový olej, bazalka, oregano a cesnak. Cesto na pizzu sa nevyvaľuje, ale otáča a hodí sa.
V Taliansku existujú tri druhy pravej pizze:
* „Marinara“ - olivový olej, paradajky, cesnak a oregano;
* „Margarita“ - čerstvá syr mozzarella vyrobený na južných Apeninách, slivkové paradajky San Marzano, bazalka;
* „Margarita-Extra“ - cherry paradajky a mozzarella vyrobené z byvolieho mlieka.
Je zvykom variť taliansku pizzu pri teplote 200 - 215 stupňov v peciach na drevo.
Taliani, ktorí sú zamilovaní do svojho národného jedla, ho všemožne chránia pred falšovaním. Stále by? V skutočnosti dnes v krajine pôsobí viac ako 23 000 pizzerií. Je ľahké stratiť klasické recepty v takom obrovskom rozsahu. A preto je v poslednej dobe neapolská pizza chránená zákonom. Ktorý poskytuje iba okrúhly tvar do priemeru 35 cm. Uvádza druh kvasníc, soli, múky a paradajok použitých pri príprave misky.
Zákon osobitne venuje pozornosť príprave pizze „Extra Margarita“, ktorá určite musí obsahovať špeciálnu juhotaliansku mozzarellu. Majiteľom reštaurácií, ktorí vyhovujú vyššie uvedeným požiadavkám, sa poskytuje povolenie označiť svoje jedlo štítkom STG, ktorý zaručuje kvalitu a autenticitu tradičnej receptúry.