Cvikla je naša rubínová hviezda.
Tipy a recepty s fotografiami.
Materiál poskytovaný časopisom „Gastronom“.
Myslíme si, že je čas aktualizovať vaše predstavy o repe. Gastronomicky sme vo veľkej miere všetci rukojemníkmi tradície. Ale repa je možno najinovatívnejšia zelenina!
Listové občerstvenie
V mojej rodine sa repa varila v troch naj patriarchálnych druhoch: boršč, vinaigretta a predjedlo - strúhané s cesnakom a sušenými slivkami. Zbožňujem tieto nenáročné chute a bez váhania pokračujem v tradícii. Ale moje predchodkyne niekedy prestali červenať červenú repu na lícach? (Aj keď možno márne prestali: repný džús osvieži pokožku a tiež zvýši hladinu hemoglobínu v krvi, a preto obnoví silu - oslabeným ľuďom sa odporúča piť ju trikrát denne pred jedlom.) Repa je všeobecne história inovácií. Keby sa v určitom okamihu niekto neodvážil urobiť neobvyklý krok, zjedli by sme teraz jeden vrch. Odkiaľ však pochádza zanedbanie v hlase? Obyčajné vrcholy repy aj listová repa (mangold) sú skutočnou pochúťkou, jedlom pre tých, ktorí rozumejú.
V skutočnosti začali zeleninu sadiť kvôli listom. Potom niekto vyskúšal koreňovú zeleninu na zub a uvedomil si, že to bude tiež fungovať. Koreň bol spočiatku tenký, podobne ako petržlen, a iba vďaka úsiliu domácich chovateľov sa repa zmenila na tieto okrúhle, polkruhové, valcovité repy - vo voľnej prírode takáto repa nie je, takže repa je úplne výsledok ľudskej práce. Je pravda, že to bolo veľmi dávno: fresky znázorňujúce cviklu sa našli dokonca aj na múroch mesta Pompeje zničených Vezuvom. Napríklad listy boli starými Rimanmi namočené vo víne a dochutené korením.
Dnes sa švajčiarsky mangold podáva ako vynikajúca príloha. V moskovskom cateringu je slabo zastúpený a vždy ma veľmi poteší, ak v ponuke uvidím pečené kačacie prsia s repnými listami a pestovou omáčkou, polievku so sladkým názvom botvinya alebo osetský saharajinový koláč s vrcholmi (je to v poriadku nasekané, zmiešané s veľkým množstvom syra a plnené týmto, na spôsob khachapuri, tenkého širokého koláča).
Ľudia zameraní na stravu rešpektujú aj mangold - má viac vlákniny ako šťavel, žerucha alebo špenát, ale jej vláknina, ako sa uvádza v jednej knihe o chudnutí, je na prvom mieste z hľadiska neutralizačného účinku (menej kalórií). Švajčiarsky mangold sa konzumuje rovnakým spôsobom ako špenát: buď čerstvý do šalátov, alebo v akejkoľvek dusenej alebo varenej forme (dusíme samostatne aj s ostatnou zeleninou). Francúzi z toho robia akúsi plnenú kapustu, na Kaukaze varia úžasnú fali, Arabi ju okorenia hrozienkami a píniovými orieškami. Ale skúsim to namočiť do vína a dochutiť korením, čo myslíš?
My, oni a repa
Moji zahraniční priatelia - všetci bez výnimky - vedia po rusky jedno slovo: „borsch“. Preto pre nich patrí repa medzi produkty, ktoré reprezentujú naše chute na svetovej scéne: spolu s tvarohom, čiernym chlebom a čiernym kaviárom. Aj keď je pre mňa tento moment - prečo sa repa spája špeciálne s ruskou kuchyňou - stále nepochopiteľný. Koniec koncov, repa je neobvykle dobrá: jednak pre svoju zvláštnu, bohatú sladkastú chuť, jednak pre skutočnosť, že obsahuje veľa vitamínov - od jódu po nedávno objavený vitamín U (pomáha liečiť žalúdočný vred). Vedci dokonca tvrdia, že repa je silnejším afrodiziakom ako ustrice alebo zázvor: obsahuje viac bóru, čo v tele vyvoláva hormóny túžby.Ak vezmeme do úvahy, že všetky tieto výhody v cukrovej repe majú tendenciu pretrvávať lepšie ako v inej zelenine, najmä ak prvý mráz naberie ovocie, je nepochopiteľné, ako to môžu cudzinci z praxe a so zdravým vedomím zanedbať.
Dobre: Taliani prišli s nesmrteľnou kombináciou varenej, na kocky nakrájanej červenej repy a kozieho syra. Ukázalo sa, že ide o jeden z najvychytenejších šalátov na svete - ak je navyše doplnený zálievkou z olivového oleja, balzamikového octu, medu a píniových orieškov. Ale v taliančine, rovnako ako v iných európskych obchodoch, nenájdete často čerstvo odtrhnutú repu - čoraz viac v konzervách, nakladaných alebo už ošúpaných, vo vákuu. A jej, ako zemiaku, ide o šupku, a preto sa odporúča variť ju v nesolenej vode, „v uniforme“ a s chrbticou. (Mimochodom, čím tenší je repa, tým je zrelejšia.)
Napríklad Kórejčania so svojou charakteristickou sofistikovanosťou jedia cviklu uvarenú v odvare rasce, nastrúhaného chrenu, soľou a cukrom (z vývaru sa potom stane želé). A je dosť možné, že práve oni sú zodpovední za omáčky, ktoré sa k tejto zelenine hodia: napríklad pomarančovo-citrón-zázvor, ktorý je tiež dochutený korením, cukrom, jablkom a medom. Nemusíte však byť Kórejčanom, aby ste to cítili: jednoduchosť cvikly je dokonale vyvážená chuťami ako med, jablko a citrón (predovšetkým citrónová šťava pomáha udržiavať jej žiarivú farbu).
Škandinávci, možno skôr ako my, začali kombinovať cviklu a sleď: dodnes je šalát z nastrúhanej cvikly, nasekaných sleďov, nakladaných uhoriek, zemiakov, mrkvy, strúhaného chrenu a vajec, ochutený majonézou, nevyhnutnosťou. jedlo.
Vegetarián - bez ohľadu na to, akej národnosti - nemôže prežiť život bez repy: kombinuje sa s akoukoľvek zeleninou (obohatené ranné šaláty), so syrom (um, upečte!), So sušeným ovocím a orechmi, s cesnakom, s jogurt a tvaroh, s ryžou. Nie bez účasti druhého z nich sa pripravuje úžasná plnená repa: jadro sa odstráni z vareného ovocia a naplní sa ryžovou dužinou ochutenou kúskami jabĺk, masla a cukru. Alebo - hruška, paradajky a chren. Potom všetko zalejeme kyslou smotanou a dáme piecť. (Ak vám však princípy umožňujú vyskúšať kombináciu slaniny a chrumkavej slaniny, nebavte sa ...)
Vráťme sa však k Slovanom: boršč preslávil repu po celom svete. Najprekvapivejšou vecou v histórii „červenej“ polievky je, že existuje asi toľko jej variantov, koľko je gazdiniek: Ja som v žiadnom prípade nemusel skúšať dva rovnaké boršče. Je známou skutočnosťou, že iba na Ukrajine (hoci boršč je v Rusku, Bielorusku, Poľsku, Rumunsku a Litve považovaný za národné jedlo) je asi štyridsať odrôd. Týchto štyridsať receptov má desiatky položiek: základ polievky, prísady (od húb a fazule po cuketu a okrúhlice), spôsob krájania zeleniny (na prúžky, kocky, plátky, najemno, nahrubo, celý), ďalšie zložky, na samostatnom tanieri - koblihy, knedle, palacinky, proso alebo pohánková kaša („dnes sme si vzali boršč“). A možno najdôležitejšou vecou je okamih znášky repy. V našej rodine to prichádza, keď už je všetka ostatná zelenina mierne uvarená: do zeleninovej polievky sa pridá cvikla, nakrájaná a vyprážaná zvlášť s cesnakom a bylinkami; v okamihu sa stane rubínovo červenou - a zmení sa na boršč. O niečo neskôr môžete pridať kapustu a nasekané bylinky.
Mimo sezóny
Ako viete, vo väčšine jedál sa repa posiela hotová. Medzitým nie každý vie, že červená repa, sleď „pod kožuchom“, šaláty a prílohy sa najlepšie nevaria, ale pečú v rúre: potom si zachovajú sýtejšiu farbu a chuť, sú menej vodnaté a zostávajú veľmi užitočné. . Tento proces je tiež pomalý - odolná zelenina sa pečie najmenej hodinu. Nezabudnite to zakryť fóliou, aby sa znížilo odparovanie. A, mimochodom, bude chutnejšie, ak sa pečie na olivovom oleji, soli a korení.
A potom z tejto repy môžete variť čokoľvek: z carpaccia (dva z jeho trikov je nakrájať na tenké plátky a pripraviť dobrý dresing), z exotických šalátov, v ktorých znie naša jednoduchá ruská koreňová zelenina novým spôsobom v kombinácii s grapefruitom dužina a napríklad avokádo, cviklová zemiaková kaša s jahňacím stehnom s rozmarínom alebo dokonca dezert. Napríklad sa vyrábajú repné koláče: nastrúhaná repa sa zmieša so smotanou, pridá sa tvaroh, vajcia, sušené ovocie a orechy, ktoré sa potom pečú a podávajú teplé so sladkou kyslou smotanou. Ak ste leniví, môžete si upiecť cviklu so syrom, cesnakom a majonézou - a k mäsu alebo rybám si dať nezvyčajnú prílohu.
Stále musíme žiť a žiť s repou - koniec koncov nás to nenecháva s príchodom chladného počasia. Dovtedy, v septembri, môžete posledné teplé dni osláviť studenými polievkami - možno podpisovým jedlom z červenej repy. Varenie červenej repy (khlodnik, červená repa okroshka, botvinia) je také ľahké ako lúpanie hrušiek pečených alebo varených s vrcholmi, nakrájajte uhorku, strmé vajce, reďkovku, nasekajte kôpor, zalejte cviklovým vývarom (alebo jogurtom), osoľte, prilejte citrónovú šťavu Kto si želá, môže si tento recept nekonečne komplikovať kvasením repného vývaru kvasom z chleba, pridaním žihľavy a quinoi, rôznej zeleniny alebo dokonca, ako radí Pokhlebkin, červených rýb. Všeobecne platí, že ako vo všetkých ostatných prípadoch, aj naďalej môžete fantazírovať donekonečna, takže jedinú ingredienciu nezmeníte. Koniec koncov, odstráňte repu z ktoréhokoľvek z vyššie uvedených jedál - a absolútne z toho nič nebude.